Agyfiatalító program – éber meditáció

A koncentráció fejlesztésének gyakorlása több, mint 2500 éves, már Buddha tanításaiban is szerepel. Napjaink kutatói bebizonyították, hogy a koncentráció gyakorlásának haszna nem pusztán elmélet, hanem valóban javítja az agyműködést.

Koncentráció gyakorlása közben gondolkodásunk élesebbé válik, kevésbé terelhető agyunkat kevésbé foglalkoztatják oda nem illő gondolatok…

Sajnálatos módon jelenkori társadalmunk rajong a többfeladatosságért (multitasking). Senkinek sem jut eszébe, hogy levelet írjon autóvezetés közben, de szinte mindenki telefonál a volán mögött, holott kiderült, hogy vezetés közben telefonálni veszélyes. Ám tiltó jogszabályok helyett a hatóságok úgy gondolták, hogy egy kihangosító megoldja a problémát. Mindemellett úgy tűnik, hogy a gorombaság is elfogadott viselkedésforma. Gyakran látni például értekezleteken, hogy a résztvevők zavartalanul telefonálnak, miközben az előadó beszél. És ez a dolog látszólag senkit nem zavar, mert mindenki úgy hiszi, hogy a telefonálók az előadásra is képesek figyelni. 

Ennek ellenére a valóság az, hogy amikor egyidejűleg több dolgot próbálunk csinálni, akkor valójában egyiket sem végezzük rendesen. Multitasking közben figyelmünk az egyik és a másik tevékenység között ide-oda cikázik, aminek mindig megvan az ára. Bár a multitasking nagyon „menő” dolognak tűnik, a multitaskolók pár év múlva azzal szembesülnek, hogy vágyaik nem teljesülnek és valójában nem sokat tudnak, egyszerűen azért, mert semmire sem figyeltek oda.

Tehát mielőtt a modern kultúra eme újabb ostobasága utolérne bennünket, azt javasoljuk, hogy kezdjük el a koncentráció gyakorlását és „húzzuk ki magunkat a kettőhúszból” napi egy órára. Egyszerűen kapcsoljuk ki magunkat. Az igazság az, hogy az agyunk a természethez és nem a mobiltelefonokhoz kapcsolódva fejlődött. Tehát, ha a napunk egy részét a természetben töltjük, akkor teljesen másképp érezzük magunkat, mint amikor „összeragadunk” a mobilunkkal. 

Ennek következtében pedig agyunk kevesebbel is megelégszik. Olyan ez, mint amikor tele hassal ülünk az asztalhoz. Ilyenkor a legízletesebb finomság sem ízlik. Ha viszont éhesek vagyunk, akkor a legegyszerűbb étel is mennyei eledelnek tűnik. 

 

Éber meditáció

 

A meditáció másik típusa a koncentráció élesítése, vagyis amikor teljes figyelmet szentelünk a pillanatnyi élményeknek. Az éberség koncentráció gyakorlása lényegében arról szól, hogy megtanuljuk, hogyan figyeljünk oda a dolgokra. Az agynak ugyanis gyakorolnia kell a koncentrációt, ami munkát és fegyelmet igényel. A koncentrációt rendszerint egyszerűen a felnőtté válás részeként tekintjük, mivel mindenki tudja, hogy a kisgyermekek figyelme még könnyen terelhető, és ahogy felnőnek, egyre inkább képesek egy adott dologra koncentrálni. A nyugati kultúra azonban a gyermekek és a felnőttek számára is megnehezíti a koncentráció fejlesztését.

A napjaink társadalmára jellemző többfeladatos (multitasking) szokások azért működnek, mert az agy valósággal vadászik az új ingerekre. Az izgalom, amit valami új láttán érzünk, valójában a függőségben érintett dopamin felszabadulás hatása. Ezért találjuk a jó filmeket lenyűgözőnek, és ezért tűzdelik tele a weboldalakat mozgó és villogó képekkel: ezek ugyanis megragadják a figyelmünket, és egy kis dopaminlöketre kényszerítenek, így bekövetkezik a jutalom érzése, ami miatt még inkább elmerülünk a filmben, vagy a weboldalon. Ugyanez vonatkozik a mobiltelefon-függőkre is, akiknél a hívások vagy üzenetek dopamin felszabadulást váltanak ki. Ez az a néhány ok többek közt, amiért akaratlanul arra tréningeljük az agyunkat, hogy minden egyes információdarabkát gyűjtsön be és következésképp figyelmünk szétdarabolódik. Ennek leküzdésére meg kell tanulnunk egyetlen dologra koncentrálni úgy, hogy közben minden tényezőt képesek legyünk figyelmen kívül hagyni. Tehát a további ingerek hajhászása helyett meg kell tanítani az agyunkat fókuszálni.

A koncentráció fejlesztésének gyakorlása több, mint 2500 éves, már Buddha tanításaiban is szerepel. Napjaink kutatói bebizonyították, hogy a koncentráció gyakorlásának haszna nem pusztán elmélet, hanem valóban javítja az agyműködést. Koncentráció gyakorlása közben gondolkodásunk élesebbé válik, kevésbé terelhető agyunkat kevésbé foglalkoztatják oda nem illő gondolatok. Még ennél is fontosabb, hogy a koncentráció gyakorlása megváltoztatja az agy struktúráját és serkenti a neurogenezist. Ennélfogva javítja a memóriát, a kedélyállapotot és csökkenti a stresszt.

 

Az éber meditáció alapvető jellemzője, hogy segítségével képesek leszünk jobban megfigyelni a körülöttünk és bensőnkben zajló dolgokat. Ezáltal pedig megakadályozhatjuk, hogy érzelmeink észrevétlenül elsodorjanak bennünket. Attól is megóv, hogy hirtelen következtetéseket vonjunk le vagy meggondolatlan döntéseket hozzunk. Ha nem rágódunk a múlton, nem aggódunk a jövő miatt, akkor a jelenben elégedettséget érzünk, ami a boldogság alappillére.

 

A boldogtalanság másik jellemző oka, hogy nehezen fogadjuk el a velünk történő dolgokat. Az éberség gyakorlásával felismerjük automatikus vagy szokásos döntéseinket, és ezáltal képesek leszünk megszabadulni tőlük. Ha túlságosan szigorúak vagyunk önmagunkhoz, az éberség megtanít bennünket, hogyan legyünk engedékenyebbek önmagunkkal szemben. Ha hajlamosak vagyunk másokat kritizálni, a koncentráció segít, hogy felismerjük a prekoncepcióinkat és nagyobb jóindulattal közelítsük meg a többi embert.

A figyelem és a kedélyállapot javulása természetes módon erősíti a tanulási képességet és memória javulását. Amikor szorongunk és idegesek vagyunk, akkor előfordul, hogy belezavarodunk a társalgásba, vagy netán elfelejtjük beszélgetőtársunk nevét. Ám az éberség gyakorlásával kompetensebbnek érezzük magunkat, és kevésbé szorongunk. Magabiztosan követjük majd a beszélgetés fonalát, emlékszünk majd minden momentumra és minden névre, egyszerűen azért, mert jobban figyelünk. Mert aki jobban figyel, jobban is emlékszik.

A legtöbb memóriazavar a figyelem hiányából gyökerezik. A problémák akkor keletkeznek, amikor az új emlékképek létrehozásához szükséges információ nem kódolódik, vagy tárolódik el. Az éberség megtanít arra, hogyan legyünk jelen az aktuális pillanatban ahhoz, hogy hatékonyabban feldolgozhassuk az információt és megoldhassuk a problémát.

Részlet Dr. Richard Carmona „A csodálatos agyfiatalító program“ című könyvéből

 

Holics-Mester Marianna

Zen Coach, Sámán gyógyító Szakértői oldalam Cikkírói bemutatkozóm Cikkeim

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.