Az egészséges táplálkozás

Táplálkozási szokások

A hagyományos angol és amerikai étrend koleszterinben és kalóriában gazdag. Ezért alakulhat ki az elhízás, a szívbetegség. Ezzel ellentétben a mediterrán étrend rostokban, olívaolajban, fokhagymában, vörösborban és halfélékben gazdag, ezzel csökkentve a koleszterinszintet és a zsírokat.

 Problémák az étrendben

Számos emésztőszervi probléma, így az aranyér, a székrekedés a rosthiányos táplálkozásnak tudható be. AZ elhízás mértéke egyre növekszik. A kutatók úgy gondolják, hogy ez részben a nagyobb zsírfogyasztásnak, részben pedig a magasabb cukortartalmú étrendnek a következménye.

 

Ha túl sok a koffein

kávéA kávé, tea, forró csokoládé, valamit a kólafélék, táblás csokoládék koffein tartalma magas. A koffein az agyműködést serkenti, reggel energianövelő hatású, de ez a hatás este is fennáll. A túl sok koffein fogyasztása irritálhatja az emésztőrendszert, fokozza a pulzust és emeli a vérnyomást. Fokozhatja a szorongásérzést és alvászavarokat is okozhat.

 

 Milyen az egészséges étrend?

Próbáljuk minden nap biztosítani a tápanyagok helyes egyensúlyát.

Legalább 40% szénhidrát,

kb. 30% fehérje,

kevesebb, mint 30% zsiradék.

 

Szénhidrátforrások

Szénhidrátokban gazdag a kenyér, a burgonya, a rizs, gabona- és tésztafélék, amelyekben egyben rostokban is gazdagok. A lejes kiőrlésű élelmiszerek, barna rizs és barna kenyér adják a leggazdagabb szénhidrátforrást.

 

Fehérjeforrások

A húsok és halak fehérjében gazdagok és magas az energiatartalmuk. Ezen belül a csirke- és pulykahús zsírtartalma alacsonyabb, mint a vörös húsoké, amelyeket a marha és a disznóhús képvisel. A tojás, a gyümölcsök, a dió, a bab, a borsó, a lencse mind-mind fehérjeforrások és különösen fontosak a vegetáriánus étrendűek számára.

 

Zsírok az étrendben

A zsírok fontos energiaforrásnak számítanak, segítik a sejtek felépítését, valamint az egyes vitaminok felszívódását. Az egyensúly mégis fontos, mert a túl sok zsiradék, különösen a telített zsírok fogyasztása betegséget okozhat. Próbáljunk olyan étrendet

A főzéshez használt olajokat okosan válasszuk meg, és ha lehet telítetlen zsírsavakat használjunk.
A főzéshez használt olajokat okosan válasszuk meg, és ha lehet telítetlen zsírsavakat használjunk.

választani, amely telítetlen zsírokban gazdag. Ezek védenek a szívbetegség kialakulása ellen, a telített zsírok viszont fokozzák az érelmeszesedés veszélyét. A vörös húsokban, vajban, sajtfélékben, fagylaltokban, süteményekben, édességekben magas a telített zsírok aránya. A tej és tejtermékek zsírtartalma is magas, de gazdagabbak vitaminokban és ásványi anyagokban.

 

Vitaminok és ásványi anyagok

gyümölcsök
A friss gyümölcs és zöldség vitaminokat, ásványi anyagokat és természetes cukrot tartalmaz.

Ezek a nyomelemek főleg a friss zöldségekben és gyümölcsökben, a dióban, hüvelyesekben, húsokban és halakban fordulnak elő. A legtöbben a normális étrenddel éppen elég vitamint vesz fel, tehát nem szorulnak ennek pótlására. Bizonyos állapotokban, például a terhesség és szoptatás idején megnő a szervezetben a nyomelemek iránti igény.

 

 

 

Forrás: Dr. Peter Fermie, Dr. Stephen Shepherd

 

Holics-Mester Marianna

Zen Coach, Sámán gyógyító Szakértői oldalam Cikkírói bemutatkozóm Cikkeim  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.