Negatív gondolatok, negatív önkép

Tudjuk, hogy a depresszió sokszor rossz gondolatokból és negatív önképből gyökerezik: vagyis meggyőzzük magunkat olyan dolgokról, amik nem feltétlenül igazak.

Azonban, ahelyett, hogy felfújnánk azokat a dolgokat, melyek elszomorítanak, vagy elkedvetlenítenek bennünket, képesek vagyunk összpontosítani azokra a dolgokra, melyektől boldogok vagyunk, és amelyek valóban fontosak számunkra, akkor jóval ellenállóbbak leszünk és könnyebben kezeljük a stresszes szituációkat…

Az elmúlt 10 évben felfedezték, hogy az élmények képesek megváltoztatni az agyi neuronok kisülésének módját. Ha a traumatikus élmény képes megváltoztatni az agyat, mint például a poszttraumás stressz szindrómában, akkor feltételezhető, hogy pozitív kapcsolatok képesek helyreállítani vagy esetleg fokozni is az agy egészségét.

Ezt a fajta terápiát pozitív pszichológiaként vagy interperszonális neurológiaként (IPNB) emlegetik. A klinikusok beszámolója szerint az új, pozitív érzelmi kapcsolatok, valamint a régi ideák, szokások újraformálása lényeges változásokhoz vezet a kedélyállapotban és magatartásban. 

Amikor azt gondoljuk: „Utálom a munkámat, utálom, utálom…” Akkor formáljuk át a gondolatainkat, és nézzük a dolgok jó oldalát, például ilyesféle gondolatokkal: „Utálom a munkámat, de legalább a székem kényelmes. És egyátalán szerencsés vagyok, hogy van munkám. Dolgozom, tehát el tudom tartani a gyerekeimet.” stb. 

A gondolatok efféle átformálása lehetővé teszi, hogy a jelen pillanatra összpontosítsunk, így valószínűbb, hogy jobban érezzük magunkat. Nem félünk mindentől, és nem gyanakszunk másokra. Hiszünk az emberekben. Amikor lelkileg ellenállunk annak, ami az életünkben történik, akkor egy jóval stresszesebb választ hozunk létre. Tehát ne dugjuk homokba a fejünket, hanem fogadjuk el a valóságot, legyünk optimisták, inkább a megoldásra és a tanulságokra összpontosítsunk a problémák helyett. 

Gyakorlat:

  1. Tudatosítsuk önmagunkban, és ismerjük fel a stresszes, félelemmel teli gondolatainkat, szorongást gerjesztő szituációkat, bántó személyeket vagy eseményeket, melyek pesszimista, kellemetlen, vagy indulatos gondolatainkat vagy magatartásainkat szülik.
  2. Jegyezzük meg ezeket a gondolatokat és vegyük észre, hogyan alakulnak át félelemkeltő, negatív érzelmekké.
  3. Amikor ezeket a negatív érzéseket tapasztaljuk, ne próbáljunk rajtuk változtatni. Egyszerűen figyeljük meg őket, és ha önostorozásba kezdenénk a negatív gondolataink miatt, az önostorozó gondolatot egyszerűen tekintsük úgy, mint egy másik negatív gondolatot. Stressz provokáló gondolataink szemlélése közben mondogassuk önmagunknak: „Ez a gondolat vagy érzés bennem él, nem a valóságban.”
  4. Álljunk meg egy pillanatra és hagyjuk, hogy ez az igazság belevésődjön az agyunkba. Ne higgyünk a stresszes gondolatoknak. A gyakorlat lényege, hogy ha nem hiszünk a szorongó, pesszimista gondolatoknak, akkor azoknak egyszerűen nem lesz hatalmuk felettünk. Egyszerű gondolattá válnak, melyek jönnek-mennek, ahelyett hogy stresszé, szorongássá, vagy depresszióvá fajulnának.
  5. Ha ezt megtettük, mondogassuk magunknak: „Ehelyett a nyugalmat is láthatom.” Egy nyugodt alternatívára koncentrálva, a fenti mondat lassú ismétlése hozzásegít ahhoz, hogy a világot másképp, pozitív módon érzéskeljük.
  6. Végül, ha a hozzáállásunkat sikerült megváltoztatni, emlékezzünk arra, hogy bár a negatív gondolatok és érzelmek bennünk vannak, ezek nem mi vagyunk. Úgy jönnek-mennek, akár a tavaszi bárányfelhők. Ám lelkünk olyan akár a kék ég, melyet ezek a felhők olykor elsötétítenek. A mi dolgunk, hogy elűzzük a sötét gondolatokat, hogy ismét megláthassuk a kék eget. 

Forrás: Dr. Richard Carmona „A csodálatos agyfiatalító program”, Don Joseph Goewey Nagy Stresszmentesítő könyv

Holics-Mester Marianna

Zen Coach, Sámán gyógyító Szakértői oldalam Cikkírói bemutatkozóm Cikkeim

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.