Szauna, az egészséges borzongás

Kincses Anna
Latest posts by Kincses Anna (see all)

 „A szauna számomra az újdonsült szerető izgalma, ugyanakkor egy jó férj kiegyensúlyozott szerelme”- jelentette ki ez finn gyógyászati szaklap újságírónője.

Találóbban nem is fejezhette volna ki, hogy mit tesz velünk a szauna: felpörgetve érezzük magunkat, pompásan felfrissülve – és jólesően ellazulva. Olyan, mintha egyszerre volnánk teljesen éberek és kellemesen fáradtak.

Extrém körülmények:

A szauna serkentő hatása abban áll, hogy az egész szervezete magasabb teljesítmény-készségre állítja át. Fel kell venni a küzdelmet a hőséggel. A szívverések száma és a szív pumpáló ereje megnő, a légutak kitágulnak. A vér a tüdőn keresztül bőségesen telítődik oxigénnel. Az agy és a szív vérellátása is javul. Az értelem a csúcson működik, a lelki rugalmasság fokozódik. Szellemileg fittnek és tettre késznek érezzük magunkat.

 

Ellazult izmok:

Izmaink a szaunában túlmelegednek, az izomtevékenység szinte nulla körül mozog. Ennek az az oka, hogy a test minden izomműködést beszüntet, mellyel még több hő termelődne. Csodálatosan oldottnak és lazának érezzük magunkat. A szauna jó terápia a húzódásokra.

Hideg mámor:

A merülő medence azonnal lehűl. A hőség hatásához hasonlóan a masszív hideg inger serkent és el is lazít. A hideg vizes kezelések először igénybe veszik a testünket: az izmok összehúzódnak, az erek pedig hirtelen összeszűkülnek. A szív rövid ideig megint szaporábban ver, az agy és a szív vérellátása szintén javul. Mindez enyhe sokként hat, mely azonban felfrissít és szárnyakat ad.

sauna 2886483 960 720

Tiszta felüdülés:

A lehűlés fázisa után pár percen belül normalizálódik a szívverések száma. Ha még meleg lábfürdőt is veszünk, testünk magja visszahűl a 37 Celsius fokos normál hőmérsékletre. A vér erősebben folyik a hasüregebe és beindul az emésztés. A szexuális készség is fokozódik. Az orvosok, „vegetatív utóingadozásról” beszélnek: a termikus váltakozó ingereket a tiszta felüdülés követi.

A stressz faktor:

Egész nap stressz a munkahelyen- és este még szénázzunk? Talán azt kérdezzük magunktól, hogy a szauna váltakozó ingerei nem terheli-e meg még jobban a szervezetet. De ha eltekintünk az extrám menetektől a szaunázás megszünteti stresszt. A szaunától elillan a stressz. Az, hogy a tartós ingerek stresszé válnak-e attól függ, hogy miképpen adagoljuk őket! Ha a meleg és a hideg ingerek megfelelő erősségben és egyenletes időközönként jönnek, a szervezet számár kiszámíthatók lesznek. Elviselhetőnek, kellemesnek érezzük a szaunát. Testünk fokozatosan lesz képes a váltakozó ingereket egyre nagyobb mértékben feldolgozni. Hamarosan észrevesszük, hogy idővel jobban viseljük a hőséget, gyorsabban izzadunk.

A szauna tulajdonképpeni sikere abban rejlik, hogy huzamosabb időn túl könnyebben megbirkózunk a mindennapi stresszel, és pihentebbek leszünk. A rendszeres szaunázással jobban összpontosítunk a munkahelyen.

Elpárolgó harag:

A szauna legnagyobb értéke ellazító és felfrissítő hatása. Ezért kerüljük a lármát, a kapkodást vagy az éles vitákat a szaunában. A finnek szerint így „elpárolog a harag”.

Forrás: Chris Schreiber és Jerry Goldberg: Szauna

Kincses Anna

Írónő Megjelent könyve

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük