7 módszer az agy egészségéért és működésének javításáért

Holics-Mester Marianna

Az emberi test lenyűgöző gépezet, hatékonyságát csak komplexitása lépi túl. A leghihetetlenebb berendezés azonban az, amely az egészet irányítja, az emberi agy.

 

Több, mint 100 milliárd neuronnal, amelyek összekapcsolódnak és több mint 1000 billió szinapszist hoznak létre. Az emberi agy több idegi kapcsolatot tartalmaz, mint a csillagok a galaxisban.

Sajnos az agyhoz nem tartozik használati útmutató. A tudósok becslése szerint a legtöbb ember az agya teljes kapacitásának csak körülbelül 10% -át használja.  Nézzük meg néhány olyan módszert, amellyel biztosíthatod az agy egészséges működését, és minél többet hozhatsz ki ebből az egyedülálló “gépezetből”.

 

Főbb élelmiszerek

Több tanulmány kimutatta, hogy a rossz táplálkozási szokások a kognitív viselkedés csökkenéséhez és a demencia fokozott kockázatához vezethetnek. Ha a következő ételeket beépíted az étrendedbe, akkor növelheted annak esélyét, hogy megőrizd az agy egészséges működését.

 

 

Kurkuma

Indiában, ahol a kurkuma az ételek gyakori alkotóeleme, a népességvizsgálatok alacsonyabb hajlandóságot tártak fel az Alzheimer-kórra vonatkozóan. Noha a kurkuma valószínűleg nem az egyetlen ok, kimutatták, hogy aktiválja azokat a géneket, amelyek segítik az agysejteket gyengítő és elpusztító gyulladások csökkentését. Próbálj napi 1 teáskanál kurkumát hozzáadni az éételeidhez.

 

 

Kávé

kávé
Fotó: Lood Goosen

A reggeli túlélés szükségessége mellett a kávé közel 10 százalékkal javíthatja az agy tanulási képességét, és enyhítheti még a fejfájást és a migrént is azáltal, hogy az agyban túl szélesen nyitódó ereket szűkíti. 

Ezen felül a koffein elnyomja az adenozin nevű neurotranszmittert, amely befolyásolja a figyelmet, az éberséget és az alvást. Az adenozin blokkolásával más vegyi anyagok, például a glutamát és a dopamin stimulálódnak és könnyebben áramolnak. Energiát szolgáltatnak, javítják a mentális teljesítményt és összességében lassítják az öregedés agyra gyakorolt ​​hatásait.

 

 

Vadon élő lazac

Az agy 60 százalék zsírtartalommal rendelkezik – ezek többsége az omega-3 zsírsav, DHA. Bebizonyosodott, hogy az omega-3 zsírsavban gazdag vadlazac fokozza a tanulási képességeket és a gyermekek tudományos teljesítményét, a fiatal felnőttek depresszióját és ellenségeskedését, valamint időskorú kognitív demenciáját.

 

 

Diófélék

diófélék
Fotó: Marta Branco

 

A dióféléket az agy egészsége szempontjából a legjobb kategóriába sorolták, mivel ezek jelentősen magas DHA-koncentrációval rendelkeznek. A mandula és a mogyoró szintén remek forrása az E-vitaminnak, amely kevésbé kapcsolódik az életkorral összefüggő kognitív hanyatláshoz. Noha kevesebb kutatást végeztek a földimogyoróval kapcsolatban, azt tudjuk, hogy rendkívül magas niacin-tartalommal rendelkezik. Több tanulányban összekapcsolták a niacin hiányát az Alzheimer-kór és a demencia gyakoribb előfordulásával.

 

 

További lehetőségek az agy működésének fokozására

 

A minőségi alvás

Az agynak rengeteg pihenésre van szüksége ahhoz, hogy megszabaduljon és kicserélje a károsodott sejteket. Az éjszakai nyolc órás, jó minőségű alvás garantálja, hogy a minőségi csere megtörténjen, az agy egészséges működése érdekében.

 

Testmozgás

A rendszeres testmozgás nemcsak a test számára nagyszerű, hanem az elmének is! A tanulmányok azt mutatják, hogy az aktív életmód folytatása nem csak az életkorhoz kapcsolódó kognitív hanyatlás elkerülését segíti elő, hanem idővel megfordíthatja az agy fizikai hanyatlását is.

 

Tévézés

Édesanyánk mindig azt mondta, hogy a TV rontja az agyad – ahogy általában, most is igaza volt. Kiderült, hogy aki túl sok TV-t néz, az túlterhelheti az agyat.

Az American Journal of Preventative Medicine által közzétett 2010-es tanulmány megállapította, hogy azoknál az embereknél, akik napi négy vagy több órát néznek TV-t vagy internetes adásokat, alacsonyabb a mentális élesség pontszáma. Ezen felül egy, az Iowa Állami Egyetemen végzett tanulmány megállapította, hogy azoknak a hallgatóknak, akik naponta több mint két órát néznek TV-t, kétszer olyan valószínűséggel diagnosztizálnak valamilyen figyelemmel kapcsolatos rendellenességet. Tehát az agy egészséges működése érdekében csökkentsük a tévézésre szánt időt.

 

Az agy a nap 24 órájában, a hét 7 napján, az év 365 napján dolgozik. Az üzeneteket 268 km/h sebességgel továbbítja, hogy irányítsa a testet, elmét, a gondolatokat, a viselkedést és emiatt az egész életet. Vigyázzunk az agy egészségére!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük